Empatisk Ledelse

 

:: Empatisk Ledelse
:: Social Kapital
:: Executive Care
:: Konflikthåndtering
:: Mobning på arbejdspladsen
:: Nedsættelse af sygefravær
:: Medarbejderloyalitet
:: Vanskelige medarbejdere
:: Supervisionsforløb
:: Artikler

_____

:: Hvordan kommer vi igang?

:: Kontakt

Hvad er Empatisk Lederudvikling?

Empatisk Ledelse.dk - Institut for Empatisk Ledelse

Formål og Baggrund  

Hvad er empatisk lederudvikling? Og skal man være syg for at have gavn af en klinisk udviklingspsykolog? Disse spørgsmål har mange ledere stillet sig selv, før de påbegyndte et udviklingsforløb i empatisk ledelse.

 

Formålet med empatisk lederudvikling

Formålet med empatisk lederudvikling er som oftest at bidrage til en finjustering af lederens empatiske evner. At hjælpe lederen med at åbne de relationelle døre, som han eller hun ikke har gavn af er lukkede.

 

De fleste ledere oplever at trives og fungere godt i lederrollen, men kan opleve at have for svært ved at håndtere specifikke udfordringer. F.eks. når medarbejdere er i indbyrdes konflikt. En leder kan således være en dygtig inspirator og motivator, men relativ dårlig til at håndtere uoverensstemmelser medarbejderne imellem. Lederes relationelle udfordringer er individuelle. Fælles for de fleste ledere er dog, at de gerne vil lede så godt som muligt.

 

Empatisk lederudvikling har til formål at hjælpe ledere til at trives og lykkedes bedre med deres lederopgaver specifikt, og i professionelle relationer generelt. Et biprodukt er, at dette også indebærer, at de som mennesker generelt kommer til at trives bedre.

 

Som når en fysioterapeut gør os opmærksom på, at vi har en for krum stilling på vores kontorstol og derfor får hovedpine, kan en klinisk psykolog gøre opmærksom på, at man ser ud til at reagere relativt uhensigtsmæssigt i forskellige sammenhænge og derfor skaber problemer, eller ikke får frigivet de fulde potentiale i en given relation.  Med gene og tab til følge for en selv og andre. Derfor er det til gavn for lederen selv og de mennesker de arbejder sammen med at blive bevidste herom. 

 

Baggrunden for Empatisk Lederudvikling

Grundlaget for empatisk lederudvikling er psykodynamisk forskning og teori, som er moderne videreudviklinger af Freuds psykoanalyse. Formålet er at skærpe lederes evner til at indgå i tillidsvækkende, kreativt skabende relationer i deres professionelle virke.

 

Omdrejningspunkterne i udviklingsprocesserne er to af de mest oversete forhold i erhvervspsykologien, men samtidig nogle af de mest potente faktorer ved det at være menneske: de ubevidste sider af vores psyke, og erkendelsen af at professionelle relationers styrke afhænger af graden at tillid som hersker i dem.

 

Den tillid vi er i stand til at vække i vores relationer afhænger i meget høj grad af de vigtige relationer vi gennem vores opvækst har haft. Jo bedre relationelle oplevelser vi gennemgående har haft, jo færre områder af os selv har vi haft behov for at fortrænge, og dermed gøre os ufølsomme overfor. Og omvendt. Dernæst er der også sider af vores personlighed vi ikke har haft mulighed for at udvikle.  

Gennem et forløb i empatisk lederudvikling lægger vi stor vægt på at hjælpe deltagerne til at hæve de ubevidste fortrængninger de har med sig, og hjælpe dem til at udvikle nye sider af deres personlighed.

 

Ubevidste fortrængninger er, når vi selektivt overser eller glemmer vigtige relationelle oplysninger og situationer, som vi af forskellige grunde har lært er for pinlige og ubehagelige. Disse fortrængte oplevelser fortsætter nemlig med at påvirke vores måde at indgå i professionelle relationer på, og vores beslutninger generelt. Vi er blot ikke bevidst om at dette er tilfældet.
En ikke-udviklet side kan fx være evnen til dybest set at glæde os over det vi lykkes godt med, hvormed vi alt for sjældent føler glæde ved det vi er gode til og lykkes med.

 

Formålet med empatisk lederudvikling er således at hæve fortrængninger og udvikle nye sider i lederes personlighed, hvorved betydelige relationelle ressourcer bliver frigjort. Det almindeligste er samtaler én gang om ugen af 1-3 timer, men nogle deltagere ønsker en højere frekvens og vælger at mødes flere gange ugentligt. Empatisk lederudvikling er på denne måde ressourcekrævende.

Det private og det personlige

I klinisk psykoterapi skelner man ikke mellem det private og det personlige fordi der ikke er andre parter end psykologen og klienten (eller klienterne, hvis det er terapi med et par) til stede.

 

I empatisk lederudvikling forholder det sig imidlertid delvist anderledes fordi deltagerne i et gruppeforløb er professionelle kolleger, og ikke private venner man nødvendigvis har lyst til at dele alle intime detaljer om sin opvækst og sit ægteskab med. Denne grænse er det derfor vores konsulenters opgave at holde fast i gennem udviklingsforløbene i grupper.

 

De mest effektive resultater opnås dog ved at fokuser på begge niveauer, altså både det private og det personlige. Dette muliggør vi ved at tilbyde indledningsvise eller gennemgående sideløbende individuelle forløb med de gruppedeltagere, som ønsker at få så meget som muligt ud af udviklingsprocessen. Under de individuelle samtaler er kun psykologen og den enkelte leder til stede, hvormed der kan fokuseres på både private og personlige forhold. Og det er her vores psykologers kliniske kompetencer særligt kommer til deres fulde ret – kliniske psykologer er uddannede og trænede i på en forsvarlig måde at arbejde i dybden med klienternes personlighed, hvilket de færreste erhvervspsykologer er. Derfor er alle vores konsulenter klinisk uddannede og trænede.

 

Klinisk psykologi viker ikke kun effektivt i behandling af psykiske lidelser, men også i arbejdet med udviklings- og trivselsrelaterede psykologiske behov. På samme måde som fysioterapeuter både behandler tilskadekomne og samtidig arbejder forebyggende med raske ved f.eks. at lære os at løfte eller sidde rigtigt. Altså at bruge vores fysik mere hensigtsmæssigt, end vi af os selv er tilbøjelige til at gøre det. Sådan er det også med klinisk psykologi og empatisk lederudvikling.







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________________ ____________________________________ _________________

Links til relateret information om empatisk ledelse:
Erhvervsbladet · Steen Hildebrandt (PDF) · DJØF